Vooral heel veel plezier! Mijn weg in het ESK8-en

Alles wat beweegt trekt mijn intresse, zo ben ik altijd de veertjes van mijn pen kwijt…
Op gegeven moment kwam ik erachter dat er elektrische skateboards waren, meteen vond ik het super gaaf. Alleen nadat ik een paar site’s (vooral van boosted schrok ik) van producenten had bekeken dacht ik er anders over, de boards waren qua prijs ver buiten mijn budget.

Later kwam ik terecht op het internationale ESK8-forum. Hier werd het mij duidelijk dat je met véél minder geld ook in de hobby kunt stappen. Na een tijdje sparen begon ik met onderdelen bestellen voor mijn zelfbouw board.

voor de zelfbouwers onder ons, de specs:
5000 mAh 8s lipo accu (ik ben bezig met een nieuw accu)
190 kV motor
VESC (4.10)
https://www.bol.com/nl/p/longboard-square-32-inch/9200000045880878/?suggestionType=typedsearch&bltgh=5843cbf7-142f-4e23-989b-67e9ef85f5eb.5.22.ProductTitle
Caliber 44 trucks
bakvorm van de Action als enclosure
90mm aliexpress wielen
Hobbyking motor mount

Met deze setup heb ik 12 km range en een topsnelheid van ongeveer 34 km/h. De accu waaraan ik bezig ben wordt een 10S5P 18650 accu, dan krijg ik een topsnelheid van ~40 km/h en een range van wel 43 km, Evolve waardig dus!

Een paar foto’s van mijn board:

Verder is het tandwiel aan het wiel gemaakt met mijn 3D-printer, dit maakt het ook erg makkelijk om met de tandwieloverbrenging te spelen. Voor 8s is voor mij de sweetspot 15T op de motor en 34T op het wiel. Hier heb ik zat snelheid en ook nog genoeg koppel op lage snelheden.

Oja, mijn naam is Gijs en ik ben geloof ik de enige ESK8-er in Gouda, ik hoop dat dat snel gaat veranderen zodat ik ook met anderen kan gaan rijden!

Welkom Gijs! :slight_smile:

Geniaal! :slight_smile: Mooie size ook! Is die bakvorm van metaal?

Ben ook wel benieuwd naar je wiel tandwiel, daar een detail foto van toevallig?
Ook zeer nieuwsgierig hoe lang dat mee gaat voor het wegslijt (als je afentoe van die versleten metalen tandwielen ziet schrik je…)

ik rij vrij rustig, met dit tandwiel heb ik ondertussen al 200 km gereden, hij ziet er nog perfect uit en de tanden van de riem komen mooi overheen met het tandwiel.

Het is zeker metaal, maar wel vrij dun. De dikte maakt niet echt uit omdat er vrij veel vorm in zit blijft hij wel sterk!

Tandwielen zien er wel goed uit zeg! Mooi grijs van de fijnstof ook :slight_smile:
Ik kijk jou in de toekomst nog weleens lief aan om je printer te lenen :stuck_out_tongue:

Prima! Ik hoop wat terug te kunnen doen voor de community.

Tof man!
Ik rij zelf ook op een geprint tandwiel. Maar nu ik net je post las ben ik gelijk mijne gaan checken en zie ik toch wel wat slijtage…

Gelukkig heb ik nog een vervanging klaarliggen. Zie foto

Hoe erg was die slijtage?

Gok iets van minder dan halve millimeter speling
Door de slijtage ligt de riem wel dieper in de pulley waardoor er dus een randje ontstaan is aan de uiterste zijde
Kan de riem iig niet van de pulley lopen tijdens gebruik :stuck_out_tongue_winking_eye:

Haha, dus die slijtage maakt het eigenlijk veiliger :smiley:

Wie weet! Haha
20char

Zelf rijd ik ook op een geprinte wheel pulley, ik heb m zelf geprint van ABS en het loopt als een zonnetje. Nog weinig slijtage maar wil binnenkort dezelfde printen van nylon.

Ik heb ook geprobeerd om eens met een PLA pulley te rijden om te kijken of het echt zo vreselijk is als men zegt. Het bleek dat dat inderdaad zo was.

Ik heb in het begin ook een tijd op pla pulleys gereden, ze sleten sneller dan abs, maar ze vormden geen enkel probleem

Bij mij sleten ze enorm snel juist. Maar dat was ook in het natte seizoen…