VESC settings motor en battery max

Ik vroeg me laatst af wat nou eigenlijk de grens is voor je motor en battery max, en waarom je die apart kan instellen. Ik ben rond gaan vragen op het engelse forum en dit is wat iemand antwoordde met betrekking tot wat je maxima zijn:

(Ik heb de belangrijke delen voor en achter gemarkeerd met :exclamation:️)

“For motor max you can set the maximum the Motor or the VESC can handle.
Nobody knows how much the motor can handle because you need to stress the motor until it fails to find out. The manufacture rates the motor for maximum constant current. And for him that means you put a propellor on the motor and use it in a rc airplane. So it has like a forced wind cooling.
But we have only the wind from driving which isn’t the optimum for the motor. But get rid of the illusion that you pull the motor max amps constantly. If you have a street steup and no extreme steep hills you won’t stress the motor with that many amps for more than a couple of seconds. And before you overheat the motor you will overheat the VESC if you have no active cooling.

But as long as you don’t go uphill for a couple of minutes at a very steep incline you won’t really fry them.
Just simply test that by touching the motors after you think you stressed them really hard. If you still can touch them for a couple of seconds without burning your skin you have nothing to be worried about. If you put a drop of water on them and it boils (> 100°C) you should rethink your setup. If you still can touch them they are below 60°C.

Next problem can be the amps the motor starts to saturate. Means there is a point where the motor can’t transfer more amps into more power. That means all the extra amps will be transferred to heat. :exclamation:️For motors which are at least 6355 in size that shouldn’t happen below 100A.:exclamation:
Next problem is how much can the VESC handle. For newer versions like FOCBOX, VESC6 a.s.o. :exclamation:️80A for Motor max shouldn’t cause any issues​:exclamation:️. Everything above needs to be tested and depends on the length of the battery and phase wires (shorter is better) and your motor mode (BLDC, FOC).
For VESC of the old age (standard 4.12 like Maytech) that might already be a bit much.

Battery max is the max the Battery can handle.
If your Battery can deliver 80A and you have one VESC then you can use 80A Battery max in theory. But practically that is a lot of power for one VESC (e.g. 10S4P at 36V * 80A = 2880W). If you have dual drive the Battery amps need to be split by 2. So 40A each in this case. Which is better handable for the VESC.
:exclamation:️But of course you also need to reduce that if you have fuses, a BMS or a anti spark switch that can’t handle that much. So you can take the Amps of the weakest link in your system and devide it by the amount of motors​:exclamation:️. That is the maximum you should set your battery max.

But that doesn’t mean you have to set the value that high. If it is too much power for you can use lower values.
Simple rule is;

:exclamation:️:exclamation:️If you want to adjust the power at Low and Mid Speed you need to adjust the Motor Max
If you want to adjust the power at High Speed you need to adjust the Battery Max
If you want to adjust the brake power at Low and Mid Speed you need to adjust the Motor Min
If you want to adjust the brake power at High Speed you need to adjust the Battery Min❗️❗️

Conclusie voor mijn setup: motor max 80A, omdat hij zegt dat t geen problemen zal opleveren en omdat mijn max behaalde amps 43 is.
Battery max 80A, omdat de battery max volgens de vesc tool lager of gelijk aan motor max moet zijn en omdat dit binnen de maximale output van mijn batterij ligt.

Nu had ik nog de vraag waarom je motor max en batt max verschilend kan instellen. Als je 20A uit je batterij trekt komt er toch 20A bij de motor terecht? Nou… niet echt.

Het antwoord wat ik kreeg was erg technisch ingewikkeld en ik weet niet hoe ik dat hier zou moeten plakken met alle plaatjes enzo, dus hier mijn jip&jannekke uitleg:

De vesc neemt stroom van de batterij op ongeveer 25 Hertz. Dat zorgt er bij de motor voor dat er steeds na iedere fase-puls (die google je maar even zelf) stroom achterblijft in de motor. Bij die overige stroom word de nieuwe puls stroom toegevoegd. Zo geeft de vesc bijvoorbeeld 10A per puls maar zit er nogsteeds 5A van de vorige puls in de spoelen van de motor en word de output dus 15A. Dit is wat ik ervan begreep :sweat_smile:

Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben gehad.

Verklaart meteen waarom de Metr app (en vast ook anderen) twee soort ampère laten zien die van elkaar afwijken. Motor Current en gewoon Current

Lekker bezig op het forum laatste tijd Mees! Kudos to you

Die 80 amps is wat ik op diverse focboxjes heb geprobeerd, en dat gaat bij mij in praktijk altijd prima :slight_smile: . Is overigens ook de default setting van de raptor 2 (met dual focbox).

Een ‘oudere’ vesc heb ik bij 70 al weleens kapot gekregen, maar of dat aan die setting ligt weet ik eigenlijk niet zeker.

Heeft ie dan van die 15A ook weer een X aantal A over?

p.s… inderdaad; wat @Gunnar zegt: Lekker bezig Mees!

Dat zou idd blijven opbouwen, maar het lijkt me dat je even later tegen een plafond aan komt

@Gunnar dat is mede de reden waarom ik heb ben gaan vragen (metr.)

@Gunnar & @zeno het bouwt niet op. Wat ik/hij bedoelde is dat de vesc start met 10A, daarvan blijft 5A over in de motor. Dan komt er weer 10A, die met die 5A samenkomt. Van die (10+5) blijft weer 5 achter. Dus na iedere puls blijft 5A over.

Maar ik zou denken dat wanneer er weer 5a over blijft hij deze dus niet heeft geoutput… en dat de output dan ook effectief -5 is… wat hem weer recht trekt met originele waarde?

Onderste 5 reacties