Speed wobbles des doods

Hier een stukje tekst over hoe je speed wobbles tegen kan gaan en je trucks toch nog een beetje levendig aanvoelen. Excuses als dit geen samenhangend geheel vormt. ik ben een esk8er, geen schrijver.

Het korte antwoord:

Steviger bushings boardside en wedges gebruiken

Het lange antwoord:

Wie wel eens speedwobbles heeft gehad zal het waarschijnlijk met me eens zijn dat ze een van de meest bruine-vlekken-makende momenten vormen die je tijdens het eskaten kan hebben.

Speed wobbles komen vooral uit de achterste truck. Als je op een recht stuk op snelheid een kleine beweging maakt zal de voorste truck licht sturen, en de achterste truck de tegengestelde beweging maken. Dit zorgt ervoor dat het board stuurt waardoor je lichtelijk uit balans raakt en dus weer tegenstuurt. Dit proces herhaalt zich en verergert door de hoge snelheid. Het is moeilijk te beheersen wanneer het eenmaal is begonnen, en daardoor lig je binnen de kortste keren op je smoel.

Om speed wobbles tegen te gaan moeten we ons dus vooral focusen op de achterste truck.
Een van de meest voordehandliggende opties is om de kingpin harder aan te draaien. Dit werkt wel iets, maar limiteert het sturen.
Een betere optie is om de huidige bushings te vervangen voor iets hardere, of bushings van een andere vorm. Cone vormige bushings laten zich makkelijker indrukken dan barrels, en barrels weer makkelijker dan chubby’s/eliminators.
Het nadeel van hardere bushings of een andere vorm is dat ze het board een minder carvy gevoel kunnen geven, maar gelukkig kan je daar een beetje mee spelen. Het voordeel van het veranderen van je bushings is dat je voor betere kwaliteit kunt gaan. “aftermarket” trucks (in benelux bekend als chinese trucks) hebben bushings van slechte kwaliteit met weinig terugveerkracht (engels: rebound). Alleen al het vervangen van bushings kan dus een wereld van verschil maken.
Als je chinese trucks hebt zou ik sowieso aanraden om je bushings te upgraden. Je besteed 500+ euro aan een esk8, dus je zal best twee tientjes over hebben voor serieus goede bushings :):man_shrugging:t3:

Een andere optie voor het tegengaan van de wobbles is het “wedgen” van je trucks.
Met wedges verander je eigenlijk de geometrie van je truck door de graden te verhogen of verlagen. Hoe lager de graden waaronder je truck staat, hoe minder deze zal sturen. Hoe hoger (max 60*) hoe meer deze zal sturen.
Voor een stabiele anti-wobble setup waarmee je tóch nog relatief krappe bochten kunt maken kan je je voorste truck wedgen (méér graden) en moet je je achterste truck de-wedgen (minder graden.)
Omdat je voorste truck levendiger word en je achterste stabieler, zal je goede bochten kunnen maken, terwijl je achterste truck minder “terugveer” zal hebben. Met terugveer bedoel ik wat ik in de 2e alinea heb verteld.

Een laatste optie, die meer is bedoeld voor mensen die een esk8 willen gaan bouwen of daarmee bezig zijn, is om een 50* front truck te kopen en een 30* back truck. Zo zijn je trucks in principe al gewedged zonder dat je extra wedges hoeft te kopen!

Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben gehad. Plaats ook zeker jullie eigen anti-wobble oplossingen in de comments!

Joe.

Prima uitleg en voor mij zeer handige info, thnx.

Joep

Ik wist dit serieus niet en ga het morgen meteen doen!

Fijn dat je er wat aan hebt! Wat voor setup heb je nu? (deck trucks bushings en topspeed)

Ik heb nu nog alles Chinese stock board maar morgen komt mijn slick revolution Flex E binnen en ga ik direct kijken wat daar de samenstelling is.

Thanks dat je de moeite hebt gedaan dit even mooi op te schrijven voor ons! :slight_smile:

Btw… Zelf mis ik bij veel esk8’s een echt lekker carve gevoel (evolve met double kingpin is enige uitzondering), wordt dat niet nog een stuk erger met die 50/30 setup?

50/30 is een overdreven voorbeeld om het idee te schetsen, zelf heb ik 55/45 en het carved een beetje maar niet teveel. Jammer genoeg is het inderdaad zo dat je carve-heid gedeeltelijk inleverd voor stabiliteit. Het is een voornamelijk je eigen middenweg (of uiterste!) vinden en blijven aanpassen en uitproberen

Welke bushings zou je aanraden om chinese trucks te verbeteren (meepo of koowheel bijvoorbeeld?)

@Finky daar kan ik je niet 1,2,3, een antwoord op geven maar dit weet ik in ieder geval: Meepo heeft trucks waarvan de bushing seat op paris lijkt, dus die zal vrijer en carvier aanvoelen. Koowheel heeft een meer restrictieve bushing seat dus daarvoor kan je ietsje zachtere bushings nemen

Om je een advies te kunnen geven moet ik weten hoe zwaar je bent, hoe het board op dit moment voor je voelt en wat je wil behalen. Meer stabiliteit, meer carven of simpelweg betere qualiteit?

Om te zien of je shit bushings hebt kan je er een pakken en die heel hard indrukken met een waterpomptang of iets dergelijks. Als de afdruk van de tang er lang en zichtbaar in blijft staan raad ik aan om ze te vervangen

Heel fijn dat je dit heb uitgeschreven! Heb een hoop geleerd :slight_smile:

GA er volgende week mee aan de slag!

@Mees-op-een-esk8 zijn er nog merken van bushings die je absoluut aanraad, of juist afraad?

Zit nu te kijken naar khiro bushings en krux bushings namelijk…

Khiro is okay, krux is gemaakt voor skateboard trucks. Ik zou Riptide, Blood orange en Venom aanraden

Venom barrels en cones besteld :slight_smile: ben benieuwd!

Goeie keus! Welke hardheid heb je genomen? En wat weeg je?

Die rode (90A).
Qua gewicht zit ik ergens boven de 90 kilo,al tijdje niet meer op de weeggschaal gestaan

Ah, ja da’s netjes :+1:t3:

Ik hoop het. Heb dus bedacht om board side die barrels te doen. En dan die cones road side.
Maar als ik dit nog eens nalees vraag ik me af of ik niet het beste dat alleen voor kan doen… en misschien achter dubbel barrel te houden?

Als je nog een barrel over hebt zou ik dat idd doen. Nóg beter is om ook nog wedges erbij te doen (als dat kan)

Op MUIRSKATE kwam ik een tabelletje tegen die ik wel handig vind als indicatie; even de LBSen omgezet naar kilogram :slight_smile:

For Cruising and Carving we suggest using a Standard Bushing combination (Barrel/Cone) like so:

image

Gewicht Gewicht Flexy Medium Stiff
22 - 45 kg 50 - 100 lbs 65a 78a 81a
34 - 57 kg 75 - 125 lbs 80a 83a 85a
45 - 65 kg 100 - 145 lbs 85a 87a 88a
57 - 80 kg 125 - 175 lbs 87a 89a 91a
65 - 89 kg 145 - 195 lbs 88a 93a 94a
80 - 100+ kg 175 - 220+ lbs 91a 93a 97a+

For High Speed Carving and Medium Speed Freeriding we suggest using a Double Barrel Combination (Barrel/Barrel) like so:

image

Gewicht Flexy Medium Stiff
22 - 45 kg 68a 80a 81a
34 - 57 kg 80a 83a 84a
45 - 65 kg 83a 85a 87a
57 - 80 kg 87a 89a 92a
65 - 89 kg 89a 91a 93a
80 - 100+ kg 91a 93a 97a+

For High Speed Downhill and Fast Freeride we suggest using Double Barrel combination (Barrel/Barrel) like so:

image

Gewicht Flexy Medium Stiff
22 - 45 kg 65a 78a 81a
34 - 57 kg 80a 83a 85a
45 - 65 kg 85a 87a 88a
57 - 80 kg 88a 90a 93a
65 - 89 kg 90a 93a 94a
80 - 100+ kg 91a 93a 100a