Geschikt Longboard

Hey!
Ik ben dus begonnen aan mijn eigen elektrisch longboard, alleen ik ben nog echt een noob :sweat_smile:
Mijn budget, als 15 jarige is niet heel groot, so far heb ik een: Turnigy Sk3 Aerodrive 6374 192KV Motor, Multistar 6S 8000mAH batterij, en een Maytech VESC, ik ben nog opzoek naar een board alleen ik heb geen idee welke ik zou kunnen gebruiken. Ideeën zijn welkom :slight_smile:
Wat voor board zou ik het beste kunnen gebruiken en wat is een goeie gear ratio?
Ik weet dat ik met grotere wielen harder kan gaan, en qua gear ratio zat ik te denken aan 15:36.

Het is maar net wat je voorkeur is…

Sommige skaters houden van een flexy board, anderen juist van een stijf board. Hetzelfde geldt voor de breedte/lengte van het deck, wel of geen concave, etc. etc.

Een goed deck kost je tussen de 100 en 200 euro. Ga gewoon een keer naar een goede skateshop (sickboards) en probeer eens wat boards uit. Dat is de enige manier om te ontdekken wat je prettig vindt.

Ik ben ook pas net begonnen met het zelf bouwen van een elektrisch longboard. Ervaring met maytech VESC is slecht. Al twee keer de drv verbrand. Nu een FOCBOX besteld, kijken of dat wel werkt. Verder zelfde 192kv motor met 16:48 ratio, loopt 39 km/h op een 5000mah 10s batterij. Ga nu zelf over op een 10-12s 5000mah lithium 18650 batterij wegens meer brandveiligheid enzo. Pully ervaring gaat wel, je zal problemen krijgen met het kleine tandwiel aan de as van de motor. 3 vlakke kanten slijpen aan de as en dat de boutjes erop draaien, dat werkte voor mij. Gebruik ook een anti spark loop key. Als het kan stuur je maytech vesc terug want de klantenservice bevalt slecht en de kans is naar mijn weten groot dat de drv zal verbranden. Succes met bouwen!

Hmm… 100-200€ voor een deck is wel veel…
Ik heb al een anti spark key :slight_smile:

Je kunt zeker minder betalen… maar als je echt een fijn deck wilt dat lang mee gaat en niet zomaar door midden breekt is het de investering meer dan waar! :slight_smile:

Zou inderdaad de tip van @Dijkie zeker meenemen… even langs een goede skateshop waar ze veel decks hebben, en ga eens op wat decks staan om te kijken wat je fijn vindt qua vorm en formaat; Tis extreem persoonlijk namelijk :slight_smile:

Let er wel op dat een build zonder of met flex in je plank wel bepalend is voor de opties van je enclosure. Een plank met relatief weinig flex hang je gewoon een doosje onder:

Maar met flex in je deck (je wilt niet dat de box breekt) moet je dat anders oplossen.
-Split enclosure (typisch batteries voor en je motorcontroller e.d. achter):

• Of een flexibele behuizing met compartimenten:

Heeft iemand niet nog een mooi boardje over? :slight_smile:

Ik helaas niet, maar je kunt ook even marktplaats afstruinen voor een goed tweedehands board. Bijvoorbeeld een loaded of een bustin :slight_smile:

@TheSebas dit is wel net plankje bijvoorbeeld:
https://www.marktplaats.nl/a/sport-en-fitness/skateboarden/m1284366948-longboard-dek-merk-bustin-maestro-monkey.html?c=c40de5ad629ab42516ec13768067e2e0&previousPage=lr

of deze, heeft wat liefde nodig… maar wel al met caliber trucks! :slight_smile:
https://www.marktplaats.nl/a/sport-en-fitness/skateboarden/m1269730415-longboard-larry-hippo-met-caliber-trucks-en-bustin-wielen.html?c=1f6123406d618e4dfc07bc3e0818a26e&previousPage=lr

Ik vind dit deck wel mooi, http://www.blankskateboards.nl/lonboarddownhillmaple Ik kan nog even zoeken voor goeie trucks en wielen.

Reed je toevallig FOC met je Maytech VESC? En ERPM limiet staat hoger dan 60k? En wat is je wieldiameter?
Dan begrijp ik wel dat je problemen ervaart met die VESC.
Zelf rij ik ook met Maytech maar geen enkel probleem mee. FOCBOX is mooi, maar ik zou dan VESC6 aanraden. Dat ga ik gebruiken in m’n volgende dual build, maar voor je eerste (budget) board is een Maytech VESC van 100 euro wat mij betreft prima.

Ik rij overigens 6374 190kv 15/36 10s 5ah met BMS, split enclosure zoals @zeno in zijn post laat zien.

nee hoor, gewoon in BLDC. settings erg laag gezet om mee te beginnen. wieldiameter is 83mm.

Waarschijnlijk neem ik hetzelfde deck die jij hebt, ik ga inderdaad ook een split enclosure maken. Ik ben al aan het kijken voor een paar enclosures. En uhhh vesc programmeren… is dat lastig? Zou een software noob zoals ik dat kunnen?

@TheSebas de VESC Tool heeft een wizard waarin je alles eenvoudig kan instellen. Maar kijk ook ff naar video’s van bijvoorbeeld I Am Deluxe op YouTube. Dan komt het helemaal goed (;
Over het deck: ik zou wel verder kijken dan mijn deck. De mijne heeft zoveel flex dat hij al buigt bij een load van 75 kilo. De verkoper beweerde dat het deck weinig flex zou hebben. Werkelijkheid is dat hij meer flex heeft dan Boosted

@Tomvancouver ook de vesc Tool wizard gebruikt icm juiste waarden. Toch wel frappant hoe je twee vescs weet te slopen. :stuck_out_tongue_winking_eye:Alhoewel ik iemand ken die er 5 wist te vernaggelen.

Ik ga morgen kijken! Alleen ik heb helaas nog de controller niet… ben nog hard aan het sparen.

Dan heb je alle tijd om die video’s te bekijken :stuck_out_tongue_winking_eye:
Absoluut doen, dat bespaart je een hoop gezeik later

Ik denk echt nog steeds dat het aan de VESC zelf ligt. Heb hem ingesteld met die wizard, filmpjes gekeken op youtube van mensen die dat deden zodat ik wist hoe het moest. Alles veilig ingesteld (lage waarden). Hij reed bijna perfect. 30 km mee gereden ongeveer. En toen ik weer een keer net reed stopte hij en was de drv doorgebrand. Lijkt me erg sterk dat het door mij komt. Al meerdere forums doorgekeken en blijkt ook vaker voor te komen. Maytech staat niet zo goed bekend.

Heb idd diverse verhalen gehoord, maar in directe omgeving toch meer positieve dus vandaar.
FOCBOX of VESC6 is absoluut een aanrader als je het geld ervoor hebt. En dan nog: het gaat om je eigen veiligheid, dus go

Ik zou voor het geld denk ik dan eerder de focbox of een vesc6-achtige kopen. De Trampa vesc6 is imho erg duur. De esk8.de variant, of de escape lijkt mij minstens net zo goed als de focbox voor minder geld…

Focbox is €150 en maytech VESC €100. Ik weet het nu wel

Jouw maytech was fried?