Ervaringen met wetshandhavers

Even een algemene vraag. Misschien is dit onderwerp al eerder/ elders besproken. Excuses dan. Ik weet dat Esk8 officieel verboden zijn in Nederland. Maar wat zijn jullie ervaringen? Zijn er boetes uitgedeeld, Zijn er boards in beslag genomen of misschien alleen waarschuwingen? Het kan toch niet de bedoeling zijn dat je alleen in “the middle of nowhere” kan Esk8en?

Categorie wet / handhaving / juridisch

Om de discussie te vermeiden blijf ik zoveel mogelijk uit de stad. En dat gaat best goed. Op de veluwe heb je erg mooie fietssnelwegen en dat dekt de verslaving best aardig. Wel wat smerissen gezien maar nooit aangehouden.
Als je een beetje voorzichtig bent en jezelf niet in de kijker speelt gaat het wel goed. De smeris heeft het te deuk en te weinig mensen. Dus geef ze gewoon geen reden zounik zeggen

Ik let gewoon goed op of ik politie of handhaving zie, als ik ze zie ben ik een gewone skater. Niks aan het handje

In de stad rijd ik trouwens gewoon rustig, op open fietspaden is het wel lekker om door te rijden

Vooralsnog bij ik tijdens een ride geen politie tegen gekomen. Gelukkig, want ik wist niet dat het verboden was.

Beetje lastig, de meeste mensen waar ik langs rijd hebben nog nooit een elektrisch sk8board gezien. Dus in de kijker ben je sowieso… :wink:

Ik rij iedere dag +/- 20 KM door Amsterdam. Meerdere keren aangehouden maar als je bescherming draagt en niet absurd hard rijdt doet niemand er moeilijk over.

Hoe was het op het bureau dan? Aanhouden=mee naar bureau… Staande houden=praatje maken op plek waar het gebeurde.
Maar ik snap je😋

Wanneer ze je staande houden, wat zeg je dat tegen de agent(e)?

Ik rijd woon werk verkeer van Voorburg naar Den Haag. Niet ver maar toch echt elke dag. Politie auto’s negeren mij gewoon. Ook als ik door centrum Den Haag reis.

Ik ben 1 keer aangehouden door een ‘handhaver’. Die mogen boetes schrijven. Hij had door dat ik een e-board had en had er meerdere vragen over en zei dat dat niet mocht. Toen sommeerde hij mij naar huis te gaan. Ik reed me eigen straat al in dus heb er maar gehoor aan gegeven.

Zodra we in het nieuws komen met een paar ongevallen ben ik bang dat ze er niet zo coulant meer mee om gaan. Hopen dat de wetgeving een update krijgt en dan in ons voordeel natuurlijk.

Argumenten tijdens een gesprek met de politie:

• Trap assistentie voor fietsers is zonder verzekering of kenteken (onder 25 km/h). Dit board heeft kick assistentie. :joy:
  • Ik laat nu me scooter en auto thuis staan.
  • Wielrenners gaan harder dan ik.
  • De wetgeving in omliggende landen zijn al aangepast. Nederland moet nog volgen.
  • Ik ben milieu bewust, dit is de toekomst

Gooi niet gelijk al je argumenten maar kijk eerst of hij uit zichzelf de discussie start.

Ben ondertussen stuk of 10 keer aangehouden (@HansVis lees: staande gehouden! :wink: ).

Over het algemeen vinden de agenten het interessant en gaaf. Krijg vaker de vraag ‘mag dit eigenlijk wel?’ dan de opmerking ‘eigenlijk mag dit niet’.

Vragen over snelheid beantwoord ik wel meestal met “geloof 20 ofzo, maar in de praktijk rij ik niet echt harder dan rond de 15 … dus weet het eigenlijk niet” dat nemen ze prima van je aan en dan krijg ik niet meer dan een ‘nou! veel plezier nog!’

Soms vragen ze nog naar de prijzen… want… ‘leuk voor mijn zoon!’ enzo.

Zorg er overigens wel altijd voor dat als ik politie zie ik lekker langzaam voorbij cruise ipv met 40+ te knallen. Ook probeer ik niet over de hele rijbaan te carven wanneer ik ze in beeld heb :stuck_out_tongue:

Ik was op zoek naar dit onderwerp en kwam dit forum tegen.
Ik heb gelijk gesubscribed (als dat een woord is), want vond vele onderwerpen erg interessant.

Ik ben eigenlijk een beetje gerustgesteld door wat ik hier lees. Ik heb wel eens horrorverhalen gehoord van in beslag nemen en dat soort zaken.
Ik Eboard nu ruim een jaar, vooral in en rond Den Haag. Maar ben altijd erg huiverig als ik een witte auto met blauwe lampen zie. Daarvan kom je er erg veel tegen hier heb ik het gevoel. Ik step dan toch maar even.

Maar als ik het hier zo lees valt het allemaal wel mee.

Ik wilde zojuist een wowgo 2s bestellen. Vlak voor ik de bestelling betaalde vroeg een vriend of het eigenlijk wel op de openbare weg mag, een elektrisch skateboard. Na wat Google blijkt dus van niet. Baal er nu echt van en twijfel of ik ‘m nog wel moet bestellen. Ik wilde het namelijk gebruiken als vervoer na de trein vanaf Amsterdam CS naar m’n werk. Half uurtje lopen. Tram is niet te doen. Ik kom behoorlijk wat politie tegen onderweg. Wat ik hier weer lees doet er toe lijken dat politie het (nog) niet echt handhaaft

Houd ook rekening met dat WowGo momenteel barst van de orders. Duurde ruim 3 weken voordat mijn 2S verstuurd was (Waarvan PayPal mijn geld 2 weken vast hield :expressionless: , niet bestellen met bank als het een ‘uitgestelde betaling’ is. Staat dat het 2-5 dagen duurt maar dit is STANDAARD 2-3 weken tijd om te beleggen met je centjes. Mind = blown ). Ik ga dat board voornamelijk buiten de stad gebruiken, paar keer steppen als je ze ziet rijden. Als ze je staande houden ff snel switchen naar easy-mode die tot 20km/h gaat en jezelf eruit proberen te lullen. Belangrijker nog is waarschijnlijk je rijgedrag en snelheid wanneer ze je aanhouden, zorg dat dat in ieder geval in orde is. Een helm dragen werkt ook niet bepaald tegen.

Thanks! Zal hierop letten

Kwam dit artikel tegen in de lokale krant (of nou ja; ik kreeg hem doorgestuurd), en wou hem hier even delen; https://www.destentor.nl/deventer/politie-treedt-op-tegen-skateboard-met-motortje-in-deventer~ab1057bc/

Ben wel erg benieuwd naar de omstandigheden.

Klinkt wel als een relatief relaxte agent gelukkig :slight_smile:

Deventer hooligans, de gekste. :smile: (is mijn geboortestad)

Het artikel is idd erg kort, maar als je op Facebook van politie Deventer kijkt, leer je dat de eigenaar heel hard ging (quote: “kon hem met de fiets niet bijhouden”) en dat hij geen bescherming droeg.

Verder vraag ik me af (gezien de foto) of de kans om aangehouden te worden, afhankelijk is van hoe je board er uit ziet.
Deze is duidelijk zelf gebouwd en netjes afgewerkt is het niet te noemen. Wat door popo’s gezien kan worden als ‘hij heeft maar wat gedaan’. Hoewel dit niets te maken heeft met hoe goed iemand kan sk8ten of hoe verantwoordelijk iemand in het verkeer is, wordt die aanname wel gemaakt.

Wel leuk trouwens, dat in de reacties op het Facebook-bericht van de popo’s mensen zeggen dat het gewoon legaal gemaakt moet worden. :slight_smile:

Helemaal mee eens. Een hobby-bob uitstraling zal niet zomaar een pluspunt zijn.
Ik ben zelf ondertussen zo vaak aangehouden… tot nu toe veel geluk gehad met relaxte agenten denk ik :slight_smile: (en zelf heel fatsoenlijk blijven natuurlijk)

En dan te bedenken dat @BrandondJ gewoon zijn vermiste board ophaalde bij politiebureau en daar lekker weg reed zonder dat ze moeilijk deden :slight_smile:

New Oost Esk8'er

eSK8’en op de openbare weg is dus illegaal!

Misschien kan onze vriend Vedder of Ackmaniack wel een firmware voor de VESC maken die werkt als soort van trapondersteuning, Dus dat je met 1 kick bv 200m berg op kan uitrollen, ik zal eens een voorstelletje doen op het .com esk8 forum.
hebben we iig beter verhaal richting de wethandhavers

update: het heet endless mode en concept zit al in de mellowboards

Er was iemand op endless sphere forum (way before esk8 builders) die met endless mode heeft ge experimenteert.

Kan iig op de vesc prima; moet de firmware wel voor worden aangepast, maar geen extreme wijzigingen.