DIY deck & enclosure, 6384 170 KV motor, 10S4P,VESC

Hey! Ongeveer 10 jaar terug heb ik een keer iemand in een sportwinkel een elektrisch skateboard zien gebruiken, omdat dat voor mij toen onbetaalbaar was heb ik er nooit meer naar omgekeken. Ik doe onder andere aan windsurfen en snowboarden, dus voor op het water en op de sneeuw, maar nog niets voor op de weg! Vorig jaar augustus zag ik voor het eerst een DIY electric skateboard langskomen op het internet. Toen ik zag wat voor een snelheid, range en torque zo’n ding had ben ik me gaan verdiepen in de zelfbouw elektrische skateboards. Na ongeveer alle filmpjes van builds op youtube te hebben gekeken kwam ik erachter dat er een forum was. In januari had ik ongeveer een lijstje klaar van de onderdelen die ik nodig zou hebben voor mijn perfecte board.
De lijst tot nu toe:
Arbor Axis photo collection (deck)
APS 6384 170KV (motor)
36:15 gearing
FOCbox
10S5P 30Q
110mm Slick revolution Rough stuff wheels
2x Caliber II 50 graden trucks

Op het moment heb ik de gearing en het deck in mijn bezit.

Naast een kant en klaar deck ben ik zelf ook bezig geweest om een deck te ontwerpen waar de componenten in verwerkt zitten. Het bestaat uit 2x 18mm multiplex waar de benodigde ruimtes uitgezaagd/gefreesd zijn. Hieronder zie je het ontwerp en een van mijn knutselprojecten

Dit is tot hoever ik nu ben, zodra ik weer een stap verder ben post ik het uiteraard :slight_smile:

Nicely done Taco! :slight_smile:

Je custom deck begint al aardig vorm te krijgen… nog ruim voor je build klaar is. Ga je denk je nog wel iets doen met die Arbor?

Tis wel interessant om verschil te testen, gok dat die arbor redelijk wat flex heeft… je diy deck is volgens mij juist rocksolid met geen flex :slight_smile:

Hoe ga je trouwens je deck dicht maken straks? Plaat hout erop, of metaal/plastic?

Ik denk dat ik eerst ga proberen de componenten onder de Arbor te mounten, ben namelijk een beetje verliefd op de bovenkant van het deck. Het DIY deck ga ik eerst van berken multiplex maken voordat ik er componenten onder mount. Uiteindelijk wordt elke ruimte afgesloten met 4mm aluminium zodat het geheel wat klappen kan hebben.

Gaaf deck!

Passen daar gewoon flywheel polly’s op?

bovenkant van dat deck is wel super nice inderdaad. Je zou kunnen overwegen op je eigen deck ook een laag fineer toe te voegen die beetje zelfde look heeft. Kun je bij de fijnhouthandel wel aankomen :slight_smile:

Heb ze wel onder Evolve gezien. Ik weet niet of die pulleys die je in je flywheel klikt er ook in passen, ik verwacht het echter wel.

heb op evolve best vak flywheels gezien, dus denk dat dat dan gelijk is.
of ga je zelf de slick revolution poellie gebruiken?

In mijn eerste post heb ik een foto gemaakt van de mijn pulleys, het worden gewoon bouten met een ring aan de andere kant. Past altijd dus.

oh stom van me ! heb ik overheen gekeken! :slight_smile:

Bijna alle onderdelen zijn besteld. Afgelopen week heb ik al het een en ander binnengekregen.

Ik wacht nu alleen nog op mijn BMS, motor (welke blijkbaar nog gemaakt moet worden) en een FOCbox. Zodra ik de bms binnen heb ga ik de batterij inelkaar puntlassen.

Aangezien ik zelf de batterij maak, en het de eerste keer is, heb ik in plaats van 4 losse segmenten van 10, nu één groot segment van 40 batterijen gemaakt zodat het wat minder ingewikkeld is.
Dit is het onafgewerkte deck:

Het is nu vooral wachten op de motor, vesc en de bms voordat ik verder kan.

Vette wielen. Ik heb er het meeste plezier van gehad toen ze een beetje versleten waren en plat werden.

Goed om te horen dat het beste nog moet komen. Over een paar weekjes zou hij moeten rijden, ben zeer benieuwd!

Gaat echt een gaaf ding worden :slight_smile: :slight_smile:

wij willen een update! :musical_score: :balloon:

Goed… En kleine update :slight_smile:

![IMG_20180515_195214_HHT|375x500]
(upload://1InFmnOeAJj8BvpaLG7VhdqlZxs.jpg)

Op de foto’s is te zien hoe ik naast 4mm aluminium risers nu ook 10° wedged risers heb gemaakt voor de back truck zodat de truck nu onder 40° staat. Door deze wedge kom ik wel wat in de knoop met de motormount en mijn 2e laag multiplex (enclosure), maar de oplossing is tot nu toe meer risers.

Verder heb ik “concave” in het board gemaakt door een 18mm bij 30 mm latjes zo bij te schuren dat je voet er mooi in ligt, vervolgens heb ik deze latjes op het board gelijmd, bijgeplamuurd en uiteindelijk gespoten.

Ten slotte heb ik een pulley cover geprint welke ik geschuurd, bijgeplamuurd en geverfd heb zodat hij in het kleurenschema van de plank past.

Enkele onderdelen heb ik binnengekregen waaronder een BMS. De onderdelen voor de batterij zijn nu allemaal aanwezig. Waarschijnlijk ga ik een stokplasapparaat gebruiken met een laspen om de batterijen te spotwelden. Mocht dit niet werken heb ik het idee om van de transformator van een magnetron een spot welder te maken. De timer module hiervoor kwam gisteren binnen. Als ik binnenkort meer tijd heb ga ik de batterij maken.

Op het moment wacht ik nog op mijn motor, remote en (een nog te bestellen) VESC. Dit verwacht ik allen binnen 2 weken binnen te krijgen.

Lekker bezig @Tacohq! Ga je de hele plank rood spuiten? (clear griptape?)

Niet de hele plank wordt rood. ik spuit de latjes van de concave rood, in het midden komt zwarte griptape welke tot de concave latjes zit. De zijkanten en de onderkant worden ook zwart. Oftewel alles zwart op de concave latjes en puleycover na.

Update :slight_smile:
Ik heb alle onderdelen binnen. Helaas geen tijd om de batterij in elkaar te lassen dus hij rijdt pas over een paar weken :sleepy:.
Gisteren bezig geweest met het uitlijnen van de drivetrain. Wat ik ook probeer, hij geeft altijd dezelfde afwijking dus ik denk dat ik er maar mee moet leven dat hij tegen de zijkant loopt.

Whoop whoop! We zijn er bijna! :slight_smile:
Wel irritant van je drive train zeg :frowning: komt door de mount denk je?

Komt idd door de mount, is op te lossen door de mount wat bij te veilen als het goed is. Anders even een clamp halen die gefreesd is ipv lasercut.